World food day

In cooperation with Grundig

Idag er det "World Food day" - en dag der vi virkelig bør tenke over det med matavfall, og hvordan vi kan redusere det. Personlig har jeg blitt mye mer bevisst på dette etter at jeg begynte å jobbe med Grundig. Da dette er noe de engasjerer seg veldig i! Jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått øynene mer opp for akkkurat dette. Bare i EU kaster vi 88 millioner tonn mat årlig. Det er sjokkerende!! Og faktisk noe enhver av oss enkelt kan bidra til å gjøre noe med. Tenk at folk sulter ihel, når dette er realiteten!

Derfor tenkte jeg å dele noen tips med dere. Av erfaring vet jeg at det virker. Og det er faktisk enkelt å gjøre noe med. Bare det å bevisstgjøre folk på det, tror jeg kan hjelpe. Så håper jeg at jeg kan bidra til å gjøre en forskjell! Her er noen enkle, men gode råd:

-Om du planlegger neste ukes middager, er det lettere å handle det man faktisk trenger. Og da planlegge at man kanskje kan bruke noe av "restene" fra dagen før.

-Lag en liste før du drar på butikken, da kan du unngå de impulsive og unødvendige kjøpene man lett gjør.

-Ikke handle når du er sulten, det blir fort både dyrt og lite strukturert.

-Frukt og grønnsaker som begynner å bli overmoden, kan fryses og brukes til f.eks smoothie.

-Når det kommer til frukt og grønnsaker, er det lurt å heller handle ofte og lite.

-Planlegg middag og måltider utifra hvilke frukter og grønnsaker som er i sesong. Da får man gjerne et freshere resultat, og de holder seg lenger i kjøleskapet.

-Datomerking av matvarer kan misoppfattes. Oftest er dette en" best før" dato, ikke en utløpsdato. Ikke kast mat før du har prøvd den. Om du skal handle en matvare som skal brukes fortløpende, trenger du ikke velge den med lengst holdbarhets dato på.

-Plasser ting i systematisk i kjøleskapet. De med tidligst dato fremst osv.

Noen små triks for oss som har barn kan også være:

-Ha mindre porsjoner på tallerkenene til barna, og server heller flere ganger om de ønsker mer. Her i huset har det iallfall en tendens å ligge igjen rester, som går i søpla. Om vi unngår det, kan vi heller bruke "restene" som ikke har kommet på tallerkenene, og varme opp igjen dagen etter. Kanskje kan de voksne da spise noe barna ikke er spesielt glad i..?

-Når man lager matpakke til barna kan det være lurt å vær obs på hva som ligger igjen. Og heller prøve med noe annet, som de faktisk ønsker å spise.

-Mine barn er foreksempel mye flinkere å spise frukt, om vi skjærer den opp for dem. Det gjelder både i matboksen, og om vi setter det frem her hjemme.

-Det å fortelle barna om hvor maten faktisk kommer fra, kan også være et tips.

-Ta dem med på matlagingen. Da gjør man noe kjekt sammen, og de får naturlig mer interesse for det.

Til denne fotoshooten har jeg faktisk bare brukt ting jeg allerede hadde i kjøleskapet. Det var først et prøveprosjekt, for å se om temaet funket. Så laget jeg egentlig bare en salat utifra hva vi allerede hadde liggende. Og det funket jo kjempe bra! Det både ser bra ut, og smakte godt. Så det er ikke nødvendigvis alt som krever planlegging, selv om det ofte lønner seg! Men akkurat når det kommer til salat, blir det ofte en blanding av hva man allerede har liggende. Og da får man jo grei variasjon også, i tillegg til man får brukt "restene".

Håper her var noen nyttige tips som du kan få bruk for.

Ha en fin kveld 🍁

Xoxo, Inger-Lise 

Følg meg på: Instagram | Nouw

Liker

Kommentarer